De drie hoofddoelen van het programma zijn:
1) Schoolgaande kinderen (po en vo) worden geholpen bij het krijgen van een maaltijd op school of thuis tijdens schooldagen
2) Leerlingen zitten met meer energie in de klas
3) Gezinnen ervaren minder stress rondom voedselnood
Op het Waterland vinden wij de verbinding ook een belangrijk onderdeel.
Wij bieden de leerlingen van alle leerjaren een ontbijt aan. In leerjaar 1, 2 en 3 ontbijten we 1 Dag in de week uitgebreid. De andere dagen kunnen de leerlingen bij binnenkomst zelf wat uit de ontbijt box pakken. In leerjaar 4 en 5 ligt elke ochtend een ontbijt box klaar, waar de leerlingen wat te eten kunnen pakken voordat de les start. Ook ligt er in de kantine altijd eten voor leerlingen die geen lunch of tussendoortje bij zich hebben en heeft elke coach een box met ontbijtkoeken in de klas, voor als een leerling merkt dat hij/ zij futloos wordt en daardoor de concentratie minder wordt.
Wij vinden we het belangrijk dat er naast het eten van het ontbijt er ook een informerende en onderwijzende rol is. Dit doen wij door in leerjaar 1, 2 en 3 één dag in de week met de klas en de coach te ontbijten. Hier wordt gesproken over gezonde keuzes maken en het belang van ontbijten. We willen zo bewustzijn creëren waarom het ontbijt zo belangrijk is en wat gezonde keuzes daarin zijn. Dit doen we door als coach gesprekken met de leerlingen te houden over: Wat is een gezondere keuze, waar komt bepaald eten vandaan, hoe wordt dit gemaakt, hoe kan je gezondere keuzes aantrekkelijk maken. Door elke dag te ontbijten hebben de leerlingen meer energie gedurende de dag, een betere concentratie en daardoor betere leerprestaties. Het moet ook een gezellig moment zijn waar de verbinding en het sociale aspect voorop staan. Door 1 dag in de week tijd te nemen voor het ontbijt, zullen leerlingen leren om met elkaar in gesprek te gaan over bv. hobby’s en activiteiten in het weekend.
Er wordt gezond en af en toe wat zoetigheid aangeboden. Er is altijd fruit en yoghurt aanwezig. Zo willen we een reëel ontbijt aanbieden dat leerlingen thuis en later zelf ook kunnen maken.
De meeste producten komen van de kleinere bedrijven uit de buurt. Zo ondersteunen we elkaar. Het brood is bijvoorbeeld ambachtelijk en zonder extra toevoegingen, de yoghurt van de eigen koeien van de plaatselijke boer en de appels en peren uit de boomgaard van de leverancier.
Door het ontbijt aan te bieden en altijd de mogelijkheid te geven om iets te eten, willen wij ervoor zorgen dat ouders die in financiële zorgen zitten minder stress ervaren rondom voedselnood en weten dat hun kind altijd met een gevulde maag op school zit.